یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: صلح فراگیر تا زمانی که اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده لبنان و فلسطین عقب نشینی نکند محقق نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه، در گفت‌و گو با شبکه‌ تلویزیونی الجزیره اظهار داشت: کنفرانس کشورهای عربی در دوحه فرصت مهمی برای فعالیت‌های مشترک کشورهای عربی محسوب می‌شود و سوریه خواهان آن است که این کنفرانس، کنفرانسی برای صلح عربی و رویارویی با تجاوزات اسرائیل و مقدمه‌ای برای یک کنفرانس امنیتی منطقه‌یی جدید باشد.

ولید معلم اشاره کرد: سوریه اعتقادات و سیاست‌های خود را تغییر نمی‌دهد و در صورت جنگ با اسرائیل، طبیعی است که تلاش خواهد کرد تا توانایی خود را برای مقابله بالا ببرد.

وی افزود: سوریه معتقد است صلح تنها با کار سیاسی محقق نمی‌شود، بلکه با حمایت از مقاومت که حق مشروع تمامی ملت‌ها است محقق خواهد شد.

وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: مساله فلسطین در درجه اول اولویت‌ کشورهای عربی قرار دارد و سران کشورهای عربی همگی بر وحدت و ثبات عراق به عنوان بخشی از امت عربی تاکید دارند.

وی افزود: سوریه موضع گیری یکسانی را در قبال تمام گروه‌های مقاومت فلسطینی و تشکیلات خودگردان اتخاذ کرده است از صلح ملی فلسطین حمایت می‌کند.

ولید معلم خاطر نشان کرد: حمایت ملت سوریه از مقاومت و پایداری ملت فلسطین در نوار غزه آشکار بود و در حال حاضر نیز از مقاومت دفاع می‌کند.

وی در خصوص لبنان اظهار داشت: ما از ثبات لبنان و برگزاری انتخابات در زمان معین و به شکل امن و سالم دفاع می‌کنیم.

ولید معلم اشاره کرد: بدون توافق ملی ثبات لبنان محقق نخواهد شد و فرق زیادی بین دخالت و حمایت از یک رویکرد سیاسی وجود دارد.

وی درباره روابط سوریه و آمریکا و وجود شروط تحمیل شده از سوی دولت آمریکا برای بهبود روابط با واشنگتن اظهار داشت: آمریکایی‌ها درک کردند که سوریه هیچ پیش شرطی را برای بهبود روابط نمی پذیرد و درخواست‌های کسی را نمی‌پذیرد و تنها به منافع خود و دیگران توجه می‌کند و هر گاه تضادی در منافع خود بیابد، دیدگاه خود را تشریح می‌کند و منافع خود را رها نمی‌کند.

ولید معلم در پاسخ به سوالی درباره از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با کابینه‌ آینده رژیم صهیونیستی اظهار داشت: از سرگیری مذاکرات با کابینه‌ آینده اسرائیل منوط به عقب نشینی آن از بلندی‌های جولان و سوء استفاده نکردن اسرائیل از این مذاکرات برای آغاز تجاوز جدید به هم‌نوعان ما در نوار غزه و لبنان است.

وی تاکید کرد: سوریه حتی از یک وجب از اراضی خود چشم پوشی نمی‌کند و صلح فراگیر تا زمانی که اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده لبنان و فلسطین عقب نشینی نکند و کشور مستقل فلسطین با مرکزیت قدس تشکیل نشود و پناهندگان فلسطینی حق بازگشت را نداشته باشند،‌ محقق نمی‌شود.

وزیر امور خارجه سوریه به حمایت کشورش از طرح صلح عربی اشاره کرد و اظهار داشت: فعال سازی این طرح منوط به پذیرش این طرح از سوی اسرائیل است.

کد خبر 77601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز